Wybór roweru szosowego. Na co zwrócić uwagę?
Co mają wspólnego ze sobą baranek i geometria? Każdy, kto rozpoczyna przygodę z jazdą na rowerze szosowym, już zapewne domyśla się, co oznaczają te terminy. W naszym wpisie nawiążemy do nich oraz poruszymy kilka innych zagadnień, aby wybór roweru szosowego stał się o wiele prostszym zadaniem.
O czym należy wiedzieć podczas wyboru roweru szosowego?
Zanim wybierzemy rower szosowy, zwłaszcza ten pierwszy, to warto się przygotować. Jest to o tyle ważne, że pochopnie wybrany sprzęt prędzej nas zniechęci do jazdy szosowej, niż wpłynie na rozwój naszej pasji.
W pierwszej kolejności zadecydujmy o typie ramy, a uzależniony jest on od tego, do czego ma nam służyć rower. Musisz sobie odpowiedzieć, wolisz długie spokojne wyprawy, czy masz sportowe zacięcie. Rowery o geometrii endurance – BMC Roadmachine są nieco krótsze i siedzi się na nich nieco wyżej, za to odczuwa się komfort nawet po trzeciej godzinie jazdy. Dla tych, którzy lubią rywalizację i duże prędkości, przeznaczone są rowery o geometrii racingowej (BMC Teammachine).
W dalszej kolejności ważne jest to, z jakiego materiału wykonano ramę. Zasada jest taka: „Lepiej kupić dobre aluminium niż kiepski czy używany karbon". Rama wykonana z włókna węglowego ma niższą wagę oraz lepsze usztywnienie konstrukcji. Ponadto karbon pochłania drgania, poprawiając wygodę jazdy oraz rozwijaną prędkość. Z włókna węglowego powinien być też wykonany widelec, abyśmy w mniejszym stopniu odczuwali w rękach wibracje i cieszyli się niższą wagą naszego sprzętu.
Następnie warto sprawdzić, jaki napęd zamontowano w interesującym nas jednośladzie. Ważne jest, aby cały system, czyli przerzutki, klamkomanetki oraz hamulce pochodziły z jednej grupy. W tej kwestii świetnie sprawdzają się produkty japońskiego producenta Shimano, które po prostu doskonale ze sobą współpracują czy to w modelu roweru szosowego Focus, czy też w rowerze szosowym BMC. Grupa napędu 105 to już prawdziwie solidny osprzęt. Wraz z nim otrzymujemy 11-biegową kasetę, która pozwoli nam po nabraniu wprawy osiągać coraz większą prędkość. Aluminiowe podzespoły zapewniają precyzję bez obciążania dodatkową wagą. Miłość do kolarstwa może w nas rozbudzić również grupa Ultegra, będąca poniekąd wyższym pułapem wtajemniczenia. Osiągnięto w niej doskonałe wzornictwo i zapewniono możliwość rozwinięcia wyścigowej prędkości za rozsądną kwotę.
W poszukiwaniach szosowego pojazdu wypada choćby kontrolnie przyjrzeć się kołom. Ponownie możemy wybrać konstrukcje z aluminium lub nieco lżejszą wersję karbon. Koła stosowane w kolarstwie szosowym liczą w średnicy 28 cali. Warto pokusić się o szersze obręcze i szersze opony, min. 25 mm, od których zależy komfort jazdy, przyczepność na zakrętach, ale też opory toczenia, co ma przełożenie na prędkość. Ważne jest to, że różnice między oporem toczenia tej samej opony o grubości 23, 25 i 28 mm nie są tak duże, jak zalety komfortu jazdy. Należy zaznaczyć, że im grubsza opona, tym mniejsze ciśnienie w oponie.
Ostatnią, ale przecież ważną kwestią, jest typ hamulców. W rowerach szosowych spotkać możemy szczękowe oraz coraz bardziej popularne tarczowe. Wówczas zyskujemy gwarancję większej kontroli nad jednośladem.
Dlaczego geometria ma znaczenie?
Osoby, które przesiadają się z innych typów rowerów na rower szosowy, muszą przyzwyczaić się do innego stylu jazdy. W kolarstwie szosowym sylwetka rowerzysty musi być trochę bardziej pochylona nad kierownicą nazywaną barankiem ze wglądu na podobieństwo do kształtu rogów sympatycznego zwierzaka. Taki układ ciała wymusza specyficzna budowa kolarzówki, ale to też sposób na to, by jak najlepiej wykorzystać siłę pedałującego człowieka. Geometria roweru szosowego, a tak naprawdę wymiary jego ramy umożliwiają rozwijanie dużej prędkości niemożliwej do osiągnięcia na rowerach górski, miejskich itd.
Najważniejszą sprawą, którą musimy mieć na uwadze przed zakupem roweru szosowego, jest właściwy dobór ramy. Warto udać się do wykwalifikowanego sprzedawcy w celu określenia najlepszej wielkości ramy. Najlepiej od razu przeprowadzić sesję bikefitingu umożliwiającą ustalenie optymalnych wymiarów roweru i jego podzespołów tak, aby były doskonale dopasowane do naszego wzrostu. W przeciwnym razie będziemy odczuwać dyskomfort, a wtedy nietrudno o zniechęcenie do jazdy na rowerze szosowym.